fbpx

Het Pioppi dieet

PIOPPI DIET ♡

Hebben jullie al van de laatste nieuwe trend op voedingsgebied gehoord? Het Pioppi dieet is de ‘nieuwste’ trend op het gebied van een healthy lifestyle!

Maar zitten we hier allemaal wel op te wachten, weer een nieuw dieet? Dat lees je hier!

Pioppi ligt helemaal in het zuiden van Italië, als het ware op de ‘wreef van de laars’, iets onder Sorrento. Een prachtig gebied in Italië, waar nog weinig (Nederlandse) toeristen heengaan. Toen wij vorig jaar zomer (2017)  in deze streek op vakantie waren,  hebben we al heerlijk kunnen genieten van de diverse streekgerechten en de leefstijl daar!

Geen dieet, maar een 21 dagen leefstijl-plan

Het Pioppi dieet heeft  een aantal leefregels die je moet integreren in je dagelijks leven, waardoor deze leefregels vanzelf eigen worden en nieuwe gewoontes.

Suikers en geraffineerde koolhydraten worden vanaf de eerste week van het menu geschrapt. Daarvoor in de plaats richt je je op verse, eerlijke producten! Veel groente en fruit, vette vis en wat vlees, dagelijks eieren en een handje noten, een paar eetlepels goede olijfolie en een goed  glas wijn bij het diner!

Weinig tussendoor, maar eten tot je genoeg gehad hebt. Dit is sowieso een goed idee! We kunnen makkelijk leven op maar 3 (grote) maaltijden per dag.Wij belasten ons systeem dagelijks veel te veel, met soms wel 10 eetmomenten per dag. Denk hierbij ook een het nuttigen van dranken, waarbij ons systeem continue ‘aan’ staat. Minder vaak eten dus, maar wel eten tot je verzadigd bent. En trust me, met een berg aan groentes is dit sneller dan je denkt!

Maar het pioppidieet beperkt zich niet alleen tot je voeding, de kunst van het oud worden (er wonen veel 100 jarigen in goede gezondheid in Pioppi) zit hem in de algehele leefstijl.

De Pioppinaren doen vrijwel alles te voet, hebben warme sociale contacten en zorgen voor minimaal 7 uur slaap per nacht.

Het Pioppi dieet is een 21 dagen leefstijlplan, waarin jij leert deze leefstijlregels toe te passen in je eigen leven en waarbij gewichtsverlies eigenlijk een mooi bijeffect is!” 

Van dit soort healthy lifestyle plannen word ik enthousiast!

Is het echt nieuw? Nee, dat niet. Noem het bluezonedieet, het mediterraans dieet, het ‘terug naar de basis’ gaan, leven zoals we vroeger leefden, eten zoals de natuur bedoeld heeft. Al zouden we dat met zijn alle maar voor 40% doen, dan zouden we er qua gezondheid al zoveel meer op vooruit gaan!

Waarom ik enthousiast ben? Laat dit maar weer een mooie ‘nieuwe’ trend worden, die veel aandacht krijgt! Extra bewustzijn creëeren op het gebied van een healthy lifestyle is altijd een goed idee!

Lastig om hier zelf mee aan de slag te gaan? Ik begeleid je hier graag bij!

15 Reactie's
  • Carola
    Geplaatst op 15:08h, 24 mei Beantwoorden

    Klinkt interessant! Wordt er dan geen pasta/koolhydraten meer gegeten bij dit dieet/levenswijze?

    • Romana Switzer
      Geplaatst op 16:16h, 24 mei Beantwoorden

      Dat klopt! De koolhydraten in een pasta gerecht worden vervangen door bijvoorbeeld courgette slierten!

  • els
    Geplaatst op 17:45h, 06 oktober Beantwoorden

    Wat zou ik kunnen vervangen lust namelijk geen courgette

    • Romana Switzer
      Geplaatst op 18:54h, 06 oktober Beantwoorden

      Je kunt de koolhydraten ook vervangen door bijvoorbeeld broccoli of bloemkoolrijst ipv courgette slierten.

  • R de Visser
    Geplaatst op 08:39h, 13 oktober Beantwoorden

    Kan nergens lezen welke soorten fruit je mag hebben, er staat dan fruit, en dat je bessen/frambozen mag hebben, maar niet of je bananen, sinaasappels ed mag hebben

    • Romana Switzer
      Geplaatst op 08:58h, 13 oktober Beantwoorden

      Klopt, in dit dieet gebruik je voornamelijk de fruitsoorten die minder hoog in koolhydraten zijn. Dus bramen, franbozen, aardbeien, bosbessen, bessen.

  • Carolien
    Geplaatst op 13:48h, 13 oktober Beantwoorden

    Dus dit is eigenlijk gewoon het paleo dieet?

    • Romana Switzer
      Geplaatst op 18:48h, 14 oktober Beantwoorden

      Het heeft inderdaad veel overeenkomsten met zowel het ‘mediterraans voedingspatroon’ of bluezone of lowcarb/highfat

  • Ans
    Geplaatst op 18:18h, 16 oktober Beantwoorden

    Hallo,

    Ik heb de startersgids van Matty Barnhoorn… best wel vet al deze maaltijden. Met als klap op de vuurpijl een halve hem worst als lunch! Ik dit wel goed? Voor cholesterol ed?

    • Romana Switzer
      Geplaatst op 08:11h, 17 oktober Beantwoorden

      Hallo Ans,

      Pioppi en de methode van Matty verschillen wel wat van elkaar. Pioppi in niet helemaal keto (minder dan 20 gr koolhydraten per dag) en de methode van Matty wel. Bij keto eet je inderdaad heel veel gezonde vetten, goede eiwitten en minimaal koolhydraten. Het moet ook bij je passen! En voor persoonlijk advies op jou afgestemd kan ik altijd met je mee kijken!

  • Charlotte
    Geplaatst op 18:30h, 17 oktober Beantwoorden

    Wij zijn nu al een week bezig met het Pioppi dieet. Wij houden de dagschema’s aan zoals in het boek beschreven staan. Maar deze staan er maar voor 2 weken in. Wij snappen er niet zo veel van want waar is het week/dagschema van week 3?! Kunnen jullie ons misschien verder helpen? 🙂

  • Charlotte
    Geplaatst op 18:32h, 17 oktober Beantwoorden

    Wij zijn nu al een week bezig met het dieet.. Wij houden de dagschema’s aan zoals in het boek beschreven staan. Maar deze staan er maar voor 2 weken in. Wij snappen er niet zo veel van want waar is het week/dagschema van week 3?! Kunnen jullie ons misschien verder helpen? 🙂

    • Romana Switzer
      Geplaatst op 21:42h, 17 oktober Beantwoorden

      Hoi Charlotte,

      Wat goed dat jullie al een week bezig zijn! Het klopt dat er geen kant en klare weekschema’s In het boek staan, afgezien van de 2 voorbeeld weekmenu’s van de schrijvers zelf. Het idee is dat je zelf je weekmenu opsteld met de gegeven recepten, die terug te vinden zijn bij de ontbijt, lunch en diner opties/recepten vanaf hoofdstuk 19, blz 199.
      Succes ermee! En mocht je meer hulp nodig hebben dan kun je zeker een afspraak maken!

  • Frieda van Leiden
    Geplaatst op 10:50h, 22 oktober Beantwoorden

    Hallo Romana,
    Ik zou het graag willen doen heb momenteel een te hoog cholesterol en bloeddruk en moet afvallen heb veel buikvet.
    Was begonnen met het keto dieet maar sluit zo veel voeding uit zelfs fruit en yoghurt ! Ik ben bang voor tekorten !
    Ik wil het boek bestellen maar ben bezorgd over na de 21 dagen. Heel graag ontvang ik je advies. Alvast bedankt !
    Met vriendelijke groet
    Frieda van Leiden

    • Romana Switzer
      Geplaatst op 13:30h, 22 oktober Beantwoorden

      Hoi Frieda,

      Ik kan je hier zeker bij begeleiden! Ik stuur even een persoonlijke mail!

      Groet Romana

Geef een reactie