fbpx

Cauliflower oatmeal

Cauliflower ‘oatmeal’

Op sommige dagen voldoet een cracker of een salade niet, maar heb je meer trek in iets comfortfood achtigs, het liefst wel gezond! En ineens had ik zin om bloemkoolpap te maken. Maar oh wat klinkt dat toch on-sexy, dus zullen we het califlower oatmeal noemen? Daar krijg je toch gelijk veel meer trek in 😉

Ik probeer bij elke maaltijd iets van groente te nemen, maar toch lukt dit niet altijd even goed. Met deze Califlower oatmeal krijg je per portie al gauw 150gr groente binnen! Win-win!

Ik had zelf nog kant en klare ‘bloemkoolrijst’ in huis, wat gelukkig bijna overal te verkrijgen is tegenwoordig. Al draai ik er mijn hand ook niet voor om even een bloemkool in de keukenmachine te gooien, ideaal als je zeker wilt weten dat het van biologische bloemkool is.

 

 

Ik gebruikte voor 2 porties 300 gram bloemkoolrijst.

Ingrediënten voor 2 porties:

  • 300gr bloemkoolrijst
  • 350 ml ongezoete amandelmelk
  • Snufje gemberpoeder
  • Snufje kurkuma
  • Snufje kaneel
  • Snufje gemalen venkel
  • Snufje kardemom
  • Snufje vanille
  • Zoetstof naar smaak. Kan stevia zijn, honing of Kokosbloesemsuiker.
  • Optioneel:
  • 1 el vegan protein powder om het geheel wat te binden en voor extra eiwitten!

 

Recept:

Verwarm de bloemkoolrijst met de amandelmelk in een steelpannetje en breng zachtjes aan de kook. Laat zo’n 10 minuten zachtjes pruttelen, roer af en toe door. Meng alle gedroogde kruiden er naar smaak door, goed roeren en nog even 5 minuten zachtjes door pruttelen.

Als je van pap met structuur houdt, dan kun je hem zo laten. Zelf had ik zin in een ‘bowl’ en heb de pap in de blender gedaan met 1 el vegan protein powder. Hierdoor werd hij heerlijk smeuïg!

 

De pap is het lekkerst als je hem wat laat afkoelen. De bloemkoolsmaak, die heel neutraal is, proef je dan nog een beetje. Wanneer je de pap een nachtje in de koelkast laat staan en de volgende dag koud eet, is die smaak bijna geheel verdwenen.

Ik maakte er een heuse bloemkoolbowl van! Oh nee, ik moet zeggen een Cauliflowerbowl 😉 belegd met aardbei, pompoen- en zonnebloempitten en wat kokosflakes!

Je kunt hier eindeloos mee variëren, ook om je groente inname te verhogen. Doe er wat courgette, wortel of biet doorheen voor prachtige kleuren! Of doe er wat rauwe cacao doorheen voor een choco bowl!

Zowel lekker als ontbijt of lunch, zeker als je even een tijdje vooruit wil!

Geen reactie's

Geef een reactie