Sportvasten, mijn resultaten en een half jaar later!

Zelf ervaren

Ik had al een tijdje interesse in sportvasten. Her en der op social media, verschillende blogs en in tijdschriften zag ik het steeds voorbij komen, met verbluffende resultaten!

Ik hou er van dingen zelf uit te proberen om te ervaren wat het met je lichaam doet. Zo had ik een half jaar ervoor al eens het ketodieet een week gevolgd, om te zien hoe mijn lichaam hierop reageerde. Nu werd het vanuit diezelfde interesse, tijd voor een sportvasten kuur!

Ik was net weer wat actiever gaan hardlopen en wilde me weer fitter voelen. Ik was iets zwaarder dan waar ik me lekker bij voelde, dus daar wilde ik ook graag weer vanaf. In mei van dit jaar was het zover. Ik ging sportvasten!

Ik had me mentaal wel een paar weken voorbereid op de kuur en ook mijn agenda zo ingedeeld dat ik geen feestjes/borrels/diners had staan. Althans, ik had hier ook gewoon een prioriteit van gemaakt omdat ik de kuur gewoon heel graag wilde doen. En als je iets echt graag wilt, dan kun je er altijd 10 dagen voor inplannen! No excuses!

 

Sportvasten

De kuur begon rustig met een paar afbouwdagen, je krijgt een duidelijk plan mee wat je mag eten deze dagen. Zo werk je toe naar de vasten dagen. De vasten dagen vond ik heel goed te doen. Je hoeft nergens over na te denken qua eten, want je neemt enkel wat sap verdeeld over de dag. Ik vond het vasten zelf ook niet moeilijk. Omdat je in de afbouwdagen al heel veel voedingsmiddelen schrapt en minder gaat eten, verdwijnt ook je hongerprikkel steeds meer. Waardoor je, eenmaal aangekomen bij het vasten, hier makkelijk doorheen vliegt.

Het sporten ging de eerste dagen heel goed. Ik vond het een leuke uitdaging om eens 10 dagen achter elkaar te sporten. En dit hoeven dus echt niet 10 dagen heftige lange sessies in het krachthonk van de sportschool te zijn! Juist niet! Lekker hardlopen,
fietsen, roeien, flink wandelen of op de crosstrainer. Binnen een vooraf bepaalde hartslagzone.

Ik merkte rond de 4edag van de kuur al dat de suikers uit mijn spieren op begonnen te raken. Die dag was het hardlopen echt zwaar, de ‘man met de hamer’ stond me halverwege mijn hardlooprondje op te wachten. En toen voelde de weg naar huis nog lang…

Energie

Toch hernieuwde mijn energie zich na deze dag (hello metabolic switch!), het leek wel of ik een nieuwe lading energie kon
aanboren, ik voelde me heel scherp, alert en fit tijdens de vastendagen.

Het opbouwen na het vasten, vond ik eigenlijk het lastigste gedeelte van de kuur. Ik ging weer gewoon gezond eten, maar dat moet je wel weer opbouwen. Dat voelde een beetje als inhouden en dat vond ik lastiger dan het vasten zelf. Ik kreeg die eerste opbouwdag mijn 2e

energiedipje. Dat duurde 1 dag, waarop ik in overleg met mijn coach, toen niet hardgelopen heb, maar een lekkere wandeling heb gemaakt. Ook daarna herstelde mijn energie zich weer snel.

De kuur was voorbij voor ik het wist en ik voelde me best trots dat ik in die 10 dagen toch 8 keer echt lekker hardgelopen had! Ik heb dat in die 10 dagen al heel erg aan mijn conditie gemerkt. Die ging met sprongen vooruit!

Mijn resultaten

En mijn resultaten waren echt super! Ik was 5 kg afgevallen, er waren 10 cm’s van mijn taille af en mijn spiermassa was na de kuur hoger dan ervoor! Mijn rusthartslag was met 5 punten gezakt. Maar naast alle meetwaardes, voelde ik me vooral super fit en energiek!

Maar leuk natuurlijk, zo’n 10 daagse kuur? Maar hoe ga je dan verder? Ik had echt het gevoel dat ik zowel een fysieke als mentale reset had gehad. De switch van suiker naar vetverbranding heb ik letterlijk kunnen voelen en was ook duidelijk te zien op de meegeleverde urinestrips. Ik voelde me hier heel goed bij.

Na de kuur had ik het sporten echt weer lekker ‘in de benen’. Het doorstarten met een gezond eetpatroon was ook niet moeilijk. Je hebt zo’n fijne switch gemaakt en goede resultaten bereikt, dat dit motivatie geeft om door te pakken.

Een half jaar later

Ik merk nog steeds dat ik baat gehad heb bij de kuur. Het hardlopen gaat beter dan ooit en ik ben sinds de kuur gegroeid in
spiermassa. Mijn vetpercentage is flink omlaaggegaan. Wat ik vooral echt merk, is dat mijn lijf heel goed heeft geleerd hoe het mijn vetvoorraad als energiebron kan gebruiken. Ik voel aan mijn lijf dat hij sneller en efficiënter gebruik maakt van onze verschillende metabolismes. Ik houd de resultaten van mijn kuur vast, door meerdere malen per week aan Intermittend Fasting te doen. Dit werkt voor mij heel goed. Omdat ik dus nog regelmatig switch van metabolisme, is mijn gewicht ook nog flink omlaaggegaan in de afgelopen maanden.

Datum Gewicht BMI Visceraal vet Spier% Vet% Taille cm
Start sportvasten

14-5-18

67,9 26,5          6 25,6 40 81
Een half jaar later

12-11-18

61,5 24          5 27,2 35,5 69

 

 

Voor mij dus een super positieve ervaring! En vanuit mijn eigen enthousiasme vind ik het een voorrecht dat ik ook andere mag begeleiden tijdens een sportvastenkuur! Wil je mijn ervaringen  en resultaten ook nog ‘live’ zien, kijk dan in mijn hoogtepunten op mijn Instagram account: Romanaswitzer.nl

Heb jij al eens eens aan sportvasten gedaan? Hier vind je nog meer informatie over de Fittergy Sportvasten kuur!

Geen reactie's

Geef een reactie