fbpx

Eetbuien

Eat to fuel your body, not to feed your emotions.

 

Voeding of vulling?

Ben jij een emotie eter? Dat is een vraag die je in voedingsland regelmatig voorbij hoort komen. Emoties en eten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als baby leren we al dat bij huilen, bij buikpijn, bij je veilig willen voelen, voeding hoort. Voeding geeft een voldaan gevoel, een prettig gevoel. Wat is dan het moment waar het omslaat?

Vaak ligt de basis in de kindertijd. Kusje erop, wat lekkers en klaar, vaak doorgegeven van moeder/vader op kind. Het zit in bijna alle culturen. Eten is vieren, eten is troost. Eten is emotie. Dit kan je behoorlijk in de weg zitten, zeker bij afvallen.

Eetbuien

Veel mensen kunnen vaak van tevoren al aanvoelen dat er een drang naar ongezond eten ontstaat, ook wel eetbuien genoemd. Afleiding is daarbij het toverwoord. Er ontstaat een onprettige emotie die we willen stoppen, troosten.

Hierdoor gaan we de emotie als het ware niet echt aan. We stellen het eigenlijk uit. Als een pleister die heel langzaam van een wond wordt getrokken. We laten hem toch nog maar even zitten en doven de pijn met eten, vulling. Waarna vaak direct een schuldgevoel optreedt, naast een ongemakkelijk, opgeblazen en vol gevoel.
Wat zou er eigenlijk gebeuren als je deze emotie toelaat? Doorvoelt en aangaat. Dat lijkt soms heel erg eng. Maar toch zien we, dat de pijn van een emotie op een bepaald punt niet hoger oploopt, er is een moment dat de pijn niet nog erger wordt, maar door kabbelt en weer afzwakt. Als een heuvelvormige curve.

We staan onszelf vaak niet toe dit af te wachten, te doorvoelen. We gaan vaak handelen om er niet aan te hoeven gaan, omdat de emotie een gevoel van paniek, van onbehagen, van pijn oproept.

Patronen doorbreken

We moeten het patroon doorbreken om schuldgevoel te hebben rondom eten. Als we ons achteraf niet schuldig voelen, haal je al zo’n groot deel van de lading weg aan de voorkant.Als je een eetbui voelt opkomen zijn er een paar dingen die je kunt doen. Zoek afleiding, ga lopen, naar buiten (geen boodschappen gaan doen!), ga de was doen, of nog beter; ga schrijven! Onderzoek je emoties en schrijf ze op, waar komen ze vandaan? Waar werd het door getriggerd? Dit geeft veel inzicht en werkt heel helend.Leg de dingen uit het zicht waarmee je een eetbui kunt krijgen, haal het liever niet eens in huis.

Schuldgevoel loskoppelen

Soms lukt dit allemaal niet. Kijk dan of je de trootsvoeding kunt kaderen. Neem 1,2 of 3 dingen die je wilt eten en hou het daarbij. Kader het af en geniet er dan ook van! Eten met schuldgevoel maakt het enkel erger. Dan wordt het een soort dubbele straf. Geniet ervan en stop daarna.En pak gelijk je gezonde voedingsplan weer op. Je dag is niet verpest, je week is niet verpest, de maand is niet verpest, je gezondheid is niet verpest. Je gaat gewoon gelijk weer verder. Niet morgen, niet maandag, niet volgende week. Maar nu.

Geen reactie's

Geef een reactie